Cultuurverandering in organisaties
Nu de samenleving razendsnel verandert en nieuwe manieren van leidinggeven, werken en organiseren vraagt, zoeken steeds meer organisaties de oplossing in cultuurverandering. Veel initiatieven stranden echter in goede bedoelingen en vernieuwde communicatie. Het lukt organisaties maar zelden écht grip op hun cultuur te krijgen.
Dat is niet vreemd. Cultuur is nu eenmaal geen geschreven protocol of een lijstje met corporate values die zich eenvoudig laten herschrijven. Cultuur ontstaat geleidelijk en nestelt zich diep in een organisatie. In de relaties tussen mensen en in complexe patronen die met het blote oog vaak onzichtbaar zijn. Het krijgt betekenis in het samenspel van waarden, overtuigingen, gedrag en ervaringen en uit zich, impliciet en expliciet, in hoe we met elkaar omgaan, de taal die we spreken, de verhalen die we over onszelf vertellen, de vragen die ons bezighouden, onze keuzes en relaties met de buitenwereld. Maar nu die wereld razendsnel en ook onvoorspelbaar verandert, zitten die ingeslepen patronen ons in de weg. Geen wonder dat de roep om cultuurverandering steeds harder klinkt.
​
Maar hoewel de organisatiecultuur allesbepalend is, zien veel organisaties de verandering van hun cultuur als iets wat op zichzelf staat. Als een ‘ding’ waaraan je naar believen kan sleutelen. Die mechanische en geïsoleerde benadering zie je terug in veel programma’s die van bovenaf over organisaties worden uitgerold en onvoldoende geworteld zijn. Er gebeurt van alles in brainstormsessies, workshops en trainingen, maar niemand voelt zich écht betrokken en de beoogde uitkomsten staan niet zelden mijlenver af van de dagelijkse realiteit en het DNA van de organisatie.
​
Mijn aanpak is anders. In plaats van zoiets ongrijpbaars als dé organisatiecultuur te willen veranderen, identificeer ik welke gedragsveranderingen nodig zijn om specifieke doelen te kunnen realiseren. [1] Dus niet abstract en afstandelijk, maar juist in het werk en relationeel. Tijdens een etnografische deep dive onderzoek ik de mechanismen achter de cultuur en of de gewenste veranderingen aansluiten bij de organisatorische realiteit. [2] Ik signaleer tijdig belemmeringen die de beoogde veranderingen in de kiem kunnen smoren en laat ruimte voor nieuwe inzichten en tussentijdse ontwikkelingen. Veranderen doe je immers niet in een vacuüm, maar in een dynamische omgeving waarin elke handeling of interventie invloed heeft op het geheel. De grond beweegt voortdurend onder je voeten en daarom is mijn manier van werken emergent en adaptief. ​
​​​
Wil je meer weten over hoe ik cultuurverandering aanpak? Kijk dan hier.
​​
Voor organisaties die:
-
onder toenemende druk — maatschappelijk, economisch, technologisch, klimatologisch, om een aantal ‘willekeurige’ invalshoeken te noemen — wat ze doen, hoe ze dat doen en misschien zelfs wel waarom ze dat doen moeten herzien;
-
een innovatieve en cognitief diverse werkomgeving willen creëren die mensen motiveert en in staat telt snel en adequaat in te inspelen op veranderingen en ontwikkelingen.
​
​Wil je een organisatiecultuur die past bij de uitdagingen van vandaag én morgen? Neem dan contact op.
[1] “Never start with the idea of changing a culture. Always start with the issues the organisation faces, and only when those ‘business’ issues are clear, ask yourself whether the culture will aid or hinder resolving the issues.” — Edgar H. Schein, The Corporate Culture Survival Guide (Wiley, 2019)
[2] Omdat de cultuur van een organisatie nauwelijks in woorden te vatten is, werk ik bij voorkeur in residence. Dit is in mijn ervaring de beste manier om een organisatiecultuur te ervaren en te leren kennen, te kunnen doorvoelen.